✅ Muidhond - Inge Schilperoord (15-Apr) - Boek Downloaden

Muidhond
Boektitel : Muidhond
ISBN: 9789057597275
Totaal Pagina's : 144 pagina's
Jaar : 15-Apr
Categorie : Literatuur & Romans, Literaire romans, Literaire romans
Uitgever : Inge Schilperoord
Taal: Nederlands

Ik begon het boek met wat tja een ongemakkelijk gevoel. Pedofielen zijn toch niet helemaal goed snik. Van een kind blijf je af. In dit boek werd de strijd van een pedofiele man beschreven. Hoe hij zijn best doet als hij uit de kliniek komt. Pijnlijk nauwkeurig alles doet wat de psycholoog hem bevolen heeft te doen. Het gevecht met en zeker ook tegen zichzelf. Ik keur het absoluut niet goed wat een pedofiel beweegt maar dit boek heeft mij zeer tot nadenken gezet. Ik dacht terug aan de tijd dat onze hond erg klein was maar voor geen meter luisterde omdat de sequelen driften meer invloed hadden dan wij zijn " opvoeders" het advies was hem te laten castreren omdat hij dan niet meer van door sex gedreven reageerde. " Want als je steeds wilt en nooit mag dat is zoooofrustrerend" . Dit gevoel van zo graag willen en nooit mogen heeft mij in dit boek zeker beziggehouden. Mijn vooroordeel over pedofielen is wat milder geworden waarbij ik dringend vermeld dat deze mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden en zo de driften om kinderen lief te hebben onderdrukken kunnen. Hoe moeilijk dat ook is.

Het verhaal speelt zich af in de zeer kleine omgeving (huis tuin duin) van de van pedofilie verdachte Jonathan. Maar vooral: in zijn hoofd. De schrijfster slaagt erin om je mee te slepen in de gedachten- en gevoelswereld van iemand met wie je op het eerste oog weinig empathie hebt. Dit geeft je continu het ongemakkelijke gevoel dat je tegelijkertijd begrijpt en veroordeelt meeleeft en verafschuwt. En dit alles in een hele kale van alle opsmuk ontdane schrijfstijl. Subliem.

Geschreven bij Muidhond

De mensen moesten hem niet dat was altijd zo geweest. Maar de natuur nam hem zoals hij was.' Nadat Jonathan bij gebrek aan bewijs is vrijgesproken van tbs trekt hij weer in bij zijn oude eenzame moeder met het vaste voornemen een ander beter mens te worden. Met groot inlevingsveromgen en een ijzingwekkende narratieve beheersing beschrijft Inge Schilperoord hoe Jonathan uiteindelijk in de fuik loopt die tot een even onontkoombare als verrassende afloop leidt. Inge Schilperoord (1973) publiceerde eerder in NRC Handelsblad Psychologie Magazine en Crossing Border Magazine. Daarnaast is ze forensisch psycholoog bij onder andere het Pieter Baan Centrum. Het is lang geleden dat ik zon aangrijpend verhaal heb gelezen. Ik denk dan aan werk van Fjodor Dostojevski en Ferdinand Cline. Frans Stger Allemachtig wat een geweldig boek. Ik heb er maar n woord voor: Onontkoombaar. Renate Dorrestein Toon meer

Best Seller: